"modern Rover / MG spul”
Rover 75 2.0 CDT "Britse adel met Duits hart"
De dieselvariant van de Rover 75 is de enige in de serie met een krachtbron van voormalig concernmoeder BMW. Na flink wat kilometers sturen weten we of de Brit zich daarvoor moet schamen of dat het juist een aantrekkelijke toevoeging is.
Rovers topmodel bewijst dat voormalig eigenaar BMW het Britse karakter zorgvuldig heeft gecultiveerd. Niets bodemgroep van een BMW-model lenen, maar gewoon een eigen platform met de aandrijving op de voorwielen zoals we dat al jaren gewend zijn van Rover personenauto"s. En Rover gebruikt voor de versies met benzinemotor gewoon zijn eigen krachtbronnen uit de K-serie. Alleen voor de diesel wordt een uitzondering gemaakt; die krijgt de motor van de BMW 320d, maar daar is nog wel flink aan gesleuteld. Uiteraard waren er aanpassingen nodig om hem geschikt te maken voor dwarse montage in de machinekamer van de 75. Veel ingrijpender was echter de overgang van een inspuitpomp met hoge leverdruk naar het common-railsysteem. Rover maakte meteen van de gelegenheid gebruik om de vierpitter een karakter te geven in overeenstemming met het comfort-imago van Rover. Dat betekent wat minder pk"s en Nm"s aan boord: 115 in plaats van 136 pk en met 260 Nm koppel 20 Nm minder. In de praktijk toonde de 75 2.0 CDT zich een ontspannen, aangenaam stille reiswagen. Met de soepel schakelende vijfbak kun je hem laag in de toeren houden en dat levert je een mooi verbruik op. We scoorden over de hele testperiode 1:14,5 en dat is een nette waarde voor een vrij forse auto van leeg anderhalve ton. Het is echter wel minder gunstig dan de beloftes van de fabriek. Eenzelfde beeld zien we bij de sprint van 0 naar 100 km/h. Niets mis mee, zouden we zeggen. Opvallend was bij onze testauto wel het relatief lange voorgloeien, dat bij zo"n moderne diesel uit de tijd is. Duidelijk minder te spreken zijn we over het trillingsgedrag van de motor. Met de hoorbare trillingen zit het wel goed, want Rover heeft met flink wat geluidsisolatie het dieselgeluid fors gedempt, al blijf je je wel bewust van het feit dat er gedieseld wordt. Als de motor minder dan 1900 toeren draait, voel je echter vibraties en hetzelfde geldt voor de stationaire loop. Vinden we bij een auto van deze standing niet passen.
Echte reiswagen
Met de 75 heeft Rover een auto neergezet met een absoluut bijzondere uitstraling. Klassieke thema"s zijn netjes verweven in een hedendaags kostuum. We kregen wel de indruk dat vorm soms heeft geprevaleerd boven functie. Probeer zo"n 75 eens achteruit in te parkeren; kom je erachter dat het overzicht naar achteren danig te wensen overlaat. Kaartlezen is in het donker ook geen makkie: in de plafonnier zitten kaartleeslampjes, maar de lichtopbrengst is beroerd. De stoelen zien er mooi uit, maar zijn niet het summum van zitcomfort en aan de korte kant. En niet alle knopjes zijn op een even logische plaats gesitueerd.
Maar genoeg gezeurd, want de 75 blijft een mooie auto om naar te kijken. En van binnen heerst er natuurlijk ook een heel bijzondere sfeer. Die speciale ambiance draagt bij aan het prettige gevoel dat je als 75-bestuurder hebt. De bak schakelt prima, de besturing is mooi direct en communicatief en de auto remt krachtig, maar wel al eerder dan verwacht met assistentie van het ABS. Zijn comfortabele vering maakt de 75 niet tot een echte bochtenridder omdat hij best een beetje wil hangen. Een bewuste keuze van Rover waar wij geen moeite mee hebben. Overigens moet de 75-rijder niet opkijken van wat rare rammelgeluiden uit het vooronder als je hard door een slecht geplaveide bocht gaat; klinkt niet geraffineerd, maar kan geen kwaad en komt de 600-rijder wel bekend voor.
Het stijlvolle interieur van de 75 biedt een behoorlijke zitruimte, maar is in zijn klasse geen topper. De bagageruimte is goed bereikbaar, maar met een volume van 432 liter evenmin riant. Als het een keer nodig is, kun je in de 75 wel grotere stukken vervoeren door de achterbank neer te klappen. Bergruimte voor kleine spulletjes is er in principe voldoende voorhanden, maar als je een CD-wisselaar bestelt, dan komt die in het dashboardkastje dat dan op slag nutteloos is geworden.
Rover brengt met de 75 2.0 CDT een fijne diesel op de markt. De auto rijdt bijzonder rustgevend en is daardoor bij uitstek geschikt voor ontspannen kilometers vreten. Rover zou nog iets meer aandacht mogen besteden aan de motorvibraties om hem echt goed te maken. De door ons gereden Club-versie moet zo"n f 75.500 opbrengen en daar krijg een mooi complete auto voor met automatische airco en alle elektrische toeters en bellen. Geen prijsbreker, maar zeker de moeite van het overwegen waard.
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 75 2.0 CDT Club |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.790 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.951 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.747 mm / 1.778 mm / 1.427 mm |
Wielbasis | 2.745 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 205/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,5 s (fabrieksopgave: 11,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 5,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 163 g/km |
bron :
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/rover-75-20-cdt-club-2000/
Mooie Rover 420, 33k kilometers (!)
Mooie Rover 420, 33k kilometers (!)
Mooie Rover 420, 33k kilometers (!)
Rover 75; FOR SALE
Info?
info@classic-rover.nl