www.classic-rover.nl
» Home

Home

Actuele projecten

Rover V8 3.9 voor project DtK
Rover V8 3.9 voor project DtK
Rover V8 3.9 voor project DtK
Rover V8 3.9 voor project DtK
80-FE-88 SOLD !
80-FE-88 SOLD !
80-FE-88 SOLD !
80-FE-88 SOLD !

Actueel : Rover 10 Special 1938

INTRO Classic-Rover.nl

WELKOM, we hebben deze Classic-Rover site wederom aangepast en ik wil jullie op de hoogte houden van de laatste ontwikkeling rond de klassieke Rover’s en de bijbehorende ins en outs…….

 

 

Wie ben ik:

Ik ben Johan Löwik (1965), getrouwd en ik heb 3 kinderen. In het dagelijks leven run ik mijn eigen bedrijf : AVA Luchttechniek B.V. waar we alles doen op gebied van filterinstallaties, ventilatoren en leidingwerk.

 

Classic-Rover :

We hebben de site nu een aantal jaren in de lucht en we zien een stijgende wereldwijde belangstelling voor het merk Rover……... we proberen de site zoveel mogelijk up to date te houden en we staan altijd open voor suggesties !

Rover’s : de diverse types Rover komen aan bod, met name de P6 zal daarbij uitvoerig aan de orde komen, omdat ik daar persoonlijk de meeste ervaring mee heb. Dit variërend van de P6 2000SC uit 1964, de Estate’s die ik in de collectie heb, tot en met de Rally P6, een replica van de Monte Carlo – uitvoering uit 1965 die we in de Duitse  Historic Rallye Cup inzetten.

Tevens zal ik onderdelen en andere zaken bespreken en aan de hand van foto's weergeven. Ook is het mogelijk advies te verkrijgen voor aankoop of technische zaken. Let wel e.e.a. is op hobbymatige basis en heeft GEEN commercieel karakter, dit geldt voor de onderdelen, alsmede voor het winkeltje ”Roverhome” waar diverse zaken worden tentoongesteld.

 

Ook onderdelen en andere zaken zal ik bespreken en aan de hand van foto's weergeven. Ook is het mogelijk advies te verkrijgen voor aankoop of technische zaken. Let wel e.e.a. is op hobbymatige basis en heeft GEEN commercieel karakter, dit geldt voor de onderdelen, alsmede voor het winkeltje ”het Roverhome” waar diverse zaken worden tentoongesteld.

Op deze pagina (Home) laat ik een aantal auto’s uit mijn eigen Rover-collectie in beknopte vorm de revu passeren......

 

Ik wil in eerste instantie even het fotoboek onder de aandacht brengen. Hier staan honderden foto's van diverse Rover's in, wil je ook een foto inzenden, svp even mailen naar info@classic-rover.nl

 

Rover met de "paplepel......."

Klassieke auto's en oldtimers zijn ons met de paplepel ingegoten. In mijn jonge jaren reed mijn vader (Gerrit Löwik) al in oldtimers rond, met name de gedachte aan de Rover P2, de P4, Humber en diverse Austin's bleven daarbij hangen. Ja inderdaad, met name Engelse klassieke auto's. Door de vele reizen van Sr. door Engeland, op zoek naar antiek voor de winkel Löwik Antiek kwam hij vaak in aanraking met destijds al klassieke automobielen... mijn keuze voor een Engels merk als Rover is dus niet zo vreemd...

 

Op mijn 16e kocht ik mijn eerste Rover P6. Bouwjaar 1970, series I dus, 3500 automaat. Een originele Nederlandse auto, die in eerst instantie als directieauto van Nijverdal ten Cate dienst deed. De P6, met zeer weinig kilometers, is daarna bij een werknemer van TC in een oude / lege varkensschuur gestald. Door de aanwezige ammoniakdampen is de auto tot halverwege de deuren compleet weggerot! Zo trof ik deze auto aan in een schuur in Markelo. Auto gekocht en naar Nijverdal gebracht.

 

Inmiddels zijn we ruim 25 jaar verder. De auto is nog steeds in mijn bezit, de base-unit is klaar. Compleet opnieuw gelast / als nieuw en in de toekomst zullen we deze 1e P6 nog wel een keertje opbouwen.........

 

Voor de diverse Rover-evenementen heb ik veel gebruik gemaakt van de “Bruine” Rover P6 2000 TC. Deze van oorsprong Zwitserse auto is sinds 2002 in mijn bezit en echt keihard. De kleur, nu nog Mexico Brown, is ooit een keer op een matige wijze overgespoten. Dit heeft tot resultaat dat je kunt poetsen tot je een ons weegt, echter één regenbui en het is weer mis. De verf-geleerden zijn het niet eens, de één zegt “siliconen”, de ander “vocht onder de lak”. Bijzonderheden aan deze (originele) auto zijn het dubbel remsysteem en de emissie-controle op het spruitstuk (hierover later meer). Deze Rover krijgt 2-jaarlijks de APK-keuring voor z’n kiezen en slaagt iedere keer met vlag en wimpel…… een fijne gebruiksauto!

 

DE bijpassende AANHANGER:

In het verleden heb ik voor de diverse ROCH-evenementen en het vervoer van de clubshop veel gebruik van deze kleine aanhanger. Deze uit 1960 stammende en van origine blauwe aanhanger is eveneens in de kleur Mexico Brown gespoten. Het is een leuke combinatie geworden ……

 

Toen wij in 1996 gingen trouwen, was het de bedoeling in onze eigen P6 (2200 TC / Mexico Brown) te trouwen. Echter de restauratie moest grondig gebeuren en de auto leek niet op tijd klaar te komen…. Tijdens een van de toenmalige ROCH Platformvergaderingen bood Ted aan ons te rijden op onze trouwdag, mocht het met de eigen P6 niet lukken.

 

Hetgeen geschiedde, nog steeds zijn het schitterende plaatjes als je terugkijkt naar de witte P6 in combinatie met de rode Engelse dubbeldekker waar we de bruiloftsgasten in vervoerden!

 

Medio 2005 sprak ik Ted op een ROCH-evenement, waarbij hij aangaf de P6 op termijn te willen verkopen. Ik heb hem toen aangegeven wel belangstelling te hebben, het was immers “onze” trouwauto en ook nog steeds een van de mooiste van Nederland.

Oktober 2007, tijdens “Historie op Assen” kwamen we weer in gesprek over de auto (de auto stond daar ook) en spraken we af om de zaak in Ruinen verder te bespreken / af te handelen. De afspraak was gemaakt en tijdens het bezoek aan Ruinen waren we er snel uit, de prachtige P6 en grote hoeveelheid (gebruikte en nieuwe) onderdelen (keurig verpakt) gaan naar Nijverdal. Uiteindelijk de auto op 20 december ’07 naar Nijverdal gereden, we gebruiken de SC alléén in de zomermaanden en de rest van het jaar staat hij in de stalling.

Rover P6 2000SC 1964

GEGEVENS :

 

Kenteken             :       HJ-53-23

Chassisnr.            :       403-00126-A       

Afgifte deel I     :       23 juni 1964

Motor                   :       4 cilinder, 1.978 cc

Vermogen            :       99 pk bij 5.000 tpm

Koppel                  :       157 Nm bij 2.750 tpm

Kleur                    :       Rover white

                                      Ebony interieur

 

Deze auto met het lage chassisnummer 126, is er eentje uit de overgangsperiode RHD/LHD en heeft een aantal kenmerkende eigenschappen :

 

  • Make-up spiegels aan beide zonnekleppen
  • Motorkapgrendel in het rechter handschoenkastje
  • Choke knop rechts geplaatst
  • Aparte binnenlampjes onder het dashboard, links en rechts
  • Binnenverlichting in de hemel, aan de achterzijde
  • Sierstrips, houtfineer op aluminium
  • RVS rand om de grille badge
  • Kachelhandles robuuster
  • Letters op kofferbak uit gegoten brons / verchroomd

 

Rover P6 2000SC 1964

 

 

Volgens het Gaydon archief:

 

  • Rover P6 2000
  • Chassis number: 403-00126-A
  • Specification: left hand drive - export
  • Colour: White
  • Build date: 29 May 1964
  • Despatched 3 June 1964 to Sieberg, Holland
  • Label number: 119
  •  

DATABASE

Hieronder volgt een link naar een aantal fotoalbums waar ik zoveel mogelijk (door mij) gefotografeerde Rover’s zal weergeven. De bedoeling is, samen met eventuele ingezonden foto’s, alle Rover’s in Nederland kaart te brengen.

 

De volgende categorieën zijn beschikbaar :

 

P2-P3 algemeen

P4 algemeen

P5 algemeen

P6 algemeen

SD1 algemeen

 

 

Heb je aanvullende foto’s (het liefst met gegevens) stuur ze dan naar

 

info@classic-rover.nl

 

 

 

Bij voorbaat dank,

 

Johan Löwik