www.classic-rover.nl

Projecten

P4 project : inbouw Rover V8 met 4 traps ZF automaat

P4 project : inbouw Rover V8 met 4 traps ZF automaat

P4 project : inbouw Rover V8 met 4 traps ZF automaat

Afbouwen Rover V8 "Rob"

2 Wijze "Rovermannen" leggen de laatste hand aan de V8 van Rob. Deze compleet door Classic-Rover gereviseerde V8 3500 zal één dezer dagen terug geplaatst worden in de body.......

Afbouwen Rover V8 "Rob"

2 Wijze "Rovermannen" leggen de laatste hand aan de V8 van Rob. Deze compleet door Classic-Rover gereviseerde V8 3500 zal één dezer dagen terug geplaatst worden in de body.......

Nieuwe (2 jaar) APK op deze Almond Yellow Rover 3500S

Nieuwe (2 jaar) APK op deze Almond Yellow Rover 3500S

Nieuwe (2 jaar) APK op deze Almond Yellow Rover 3500S

Nieuwe (2 jaar) APK op deze Almond Yellow Rover 3500S

even terug in de tijd.... P6 met Jaguar LSD Diff (staat even in de ijskast)

even terug in de tijd.... P6 met Jaguar LSD Diff (staat even in de ijskast)

P6 spuitwerk gereed voor montage!

P6 spuitwerk gereed voor montage!

Aanpassing oliepomp P6 hoge druk

Aanpassing oliepomp P6 hoge druk

Aanpassing oliepomp P6 hoge druk

Rover P6 / 4 hoeken laswerk....

Rover P6 / 4 hoeken laswerk....

Rover P6 / 4 hoeken laswerk....

Rover P6 / 4 hoeken laswerk....

P6 van Rob, veeeeel laswerk, maar schiet mooi op !!

P6 van Rob, veeeeel laswerk, maar schiet mooi op !!

gereed en FOR SALE : Range Rover Classic laswerk en V8 revisie

Complete Body-off revisie Range Rover Classic (......medio 2018) SOLD !

Deze van oorsprong Duitse RRC gaat compleet uit elkaar: 

 

  • body-off revisie
  • chassis : stralen, schooperen en opnieuw in de chassislak
  • V8 revisie
  • ombouw van handbak naar automaat

let op de achterklep (boot tail) uit één stuk, vrij uniek....!

juni 2017 : revisie carburateurs Rover P4 75 Cyclops 1950

juni 2017 : P6 3500 complete restauratie

Rover P6 3500 restauratie

De restauratie van deze P6 3500 vordert gestaag.......

Stralen / uitstukken en daarna uitspuiten van de binnenkant is gereed.

 

Rover P6 3500 restauratie

Ook de zichtbare delen zijn al in de (donker) British Racing Green kleur gespoten ......

Rover P6 3500 restauratie

Rover V8 BW35 naar ZF4 automaat, HET BEGIN IS ER !!

Rover V8 BW35 naar ZF4 automaat

Iedere P6 rijder kent het gevoel op de snelweg....... je rijdt 130 km/uur en je hebt het gevoel dat de automaat nog een keer schakelen moet. Helaas, de BW(35) bakken hebben een eindoverbrenging die 1:1 is en de V8 maakt dus behoorlijk toeren ......

 

 

Rover V8 BW35 naar ZF4 automaat

Om het toerental te verlagen willen we een 4-bak automaat monteren met een "lange" 4e versnelling. De keuzes zijn redelijk beperkt, je wilt een 4-bak die mechanisch bedient wordt en geen electronica!

Rover V8 BW35 naar ZF4 automaat

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor de 4-bak van ZF, deze heeft tov de AW-71 (o.a. Volvo) het voordeel dat er een standaard Bellhouse verkrijgbaar is (denk aan de RRC, Defender en Disco I), dat past op dit type automaatbak.

4e versnelling 1 : 0,73

 

De donorbak die wij voor fit project gebruiken komt uit en BMW 524 diesel uit de begin jaren tachtig. 155.00 km op de teller, dus, moet goed zijn (volgens de vorige eigenaar) 

HET PASSEN EN METEN KAN BEGINNEN !!

img_6655.jpg

Rover P6 3500 V8 "Rob" laswerk

Rover P6 3500 V8 "Rob" laswerk

P6 3500 "bijna kaal"........

img_6240.jpg

Rover P6 3500

Rover P6 3500

  • Bouwjaar : 23-6-1977
  • Kenteken : 06-SG-44
  • Automaat, 4 traps !
  • V8, 3,9 ltr 
  • Kleur : moet British Racing Green gaan worden

SOLD, deze P6 gaan we opnieuw opbouwen, totale revisie, spuitwerk, nieuwe bekleding....... project is hier te volgen !

P6 3500 divers uitstuk- en laswerk

V8 motorrevisie

Mooie winterklus, complete revisie van een 3500 V8, alles eruit, nieuw spul er in........

"demontagedag" Rover 2000TC ontmantelen !

Mechanische revisie : Rover P6 3500

Winterklus(je)........

new arrival : Rover P5 3 ltr Saloon 1965

new arrival : Rover P5 3 ltr Saloon 1965

Nieuw binnen:

 

  • Rover P5 3 ltr
  • originele Nederlandse auto met werk, wel compleet !
  • Bouwjaar : 1965
  • Kenteken : 95-45-AE
  • Handbak met overdrive
  • Kleur : Green
  • Prijs : NOTK
  • Info : via info@classic-rover.nl

new arrival : Rover P6 3500 1970

new arrival : Rover P6 3500 1970

Nieuw binnen:

 

  • Rover P6 3500
  • Bouwjaar : 1970
  • Kenteken : AE-84-00
  • Automaat
  • Kleur : blauw
  • Prijs : NOTK
  • Info : via info@classic-rover.nl

new arrival : P6 3500 1976

new arrival : P6 3500 1976

Nieuw binnen:

 

  • Rover P6 3500
  • Bouwjaar : 1976
  • Kenteken : 03-MV-68
  • Automaat
  • Kleur : Arden Green
  • Prijs : NOTK
  • Info : via info@classic-rover.nl

Vorderingen Rover 114L

 

 

 

Rover 114 L (1995) klaar maken.....

Deze kleine pittige Rover met automaat behoeft wat werk aan o.a. de wielkuipranden achter..... als dat eenmaal klaar is, APK en rijden maar. Weer een Rover op de weg gehouden !

Rover 114 SI....... Sloop ?

Rover met handbak, gekocht voor onderdelen, eigenlijk te goed om te slopen.......

 

 

Rover SD1 3500 1979 ........ redding van de sloop

We hebben deze (handgeschakelde) SD1 3500 uit 1979 kunnen redden op een sloperij in Friesland.....Heeft helaas (te) lang buiten gestaan, maar is niet verrot. Interieur is nog prachtig. Motor, na verse brandstof en starthulp, starten en lopen...!

Rover P6 3500 1970 "ready !"

29.08.2015 "The present is ready !!

rover_p6_8545nz.jpg

9-3-2015 "mooi (tussen)resultaat"

6-3-2015 "even een P6 3500 tussendoortje"

De P6 met 4.6 ltr. V8 hebben we even snel tussendoor (laten) spuiten, resultaat is erg mooi. Ben erg benieuwd hoe het er straks compleet met donkerrood leder interieur bij zal staan !

 

FOR SALE !

09-12-2014 "Han begint met de nieuwe tapijtset"

09-12-2014 "2e deur afbouwen"

2-12-2014 achterzijde begint er op te lijken !

2-12-2014 De 1e deur afmonteren & afhangen

Rover SD1 3500 Vandenplas ... APK klaar

Deze SD1 3500 Vandenplas van Hans Hubers heeft de nodige uurtjes op de brug gestaan, hans heeft er veel tijd in gestoken..... uiteindelijk behoorlijk veel laswerk her en der, maar het resultaat mag er zijn / morgen voor de APK!

06-11-2010 "Een nieuw begin....

"Werk aan de winkel !
"Werk aan de winkel !

Het heeft een tijdje stil gelegen, maar we hebben de Rally P6 klaar en kunnen weer aan de gang met de diverse andere projecten. Om een idee te geven, in willekeurige volgorde :

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Range Rover Gert / wisselbak vervangen
  2. Range Rover Ton / lijst met kleine restpunten
  3. Rover P6 3500 / remblokken achter vervangen
  4. Rover P6 2000 HJ-53-23 / plekjes wegwerken en .... spaakwielen monteren
  5. Rover P6 3500 / opbouwen en rijden
  6. Range Rover GEEL / rijdend maken en naar RDW
  7. ..................... dus, nog genoeg plannen en werkzaamheden

Een nieuwe aanwinst : P6 3500 de 85-45-NZ

Gekocht met "achterschade"
Gekocht met "achterschade"

2009 WEEK 17

Deze P6 3500 automaat, bouwjaar 1970, via internet gekocht. Auto is voorzien van LPG (een dubbele gastank plat achterin) en heeft nog ruim anderhalf jaar APK. De P6 heeft schade aan de achterzijde, gelukkig alleen blikschade (kofferdeksel en linker achterscherm). Kofferdeksel is op zich wel jammer, want dit type heeft de letters ROVER, bovenop het deksel gemonteerd en dat staat mooi.

INVENTARISATIE : P6 3500 de 85-45-NZ

Lijkt een "strakke" kar.......
Lijkt een "strakke" kar.......

2009 WEEK 18

 

Auto met de ambulance opgehaald in NB. Eenmaal thuis blijkt het starten op LPG niet goed te werken. De accu is matig en hij pakt slecht aan. De volgende dag met een opgeladen accu is het starten en lopen. De V8 bromt mooi, de bak schakelt goed en de auto loopt perfect. Nadeel is de (te) vele speling op het diff, hier zal in de (nabije) toekomst wat aan gedaan moeten worden.

 

De verder staat van de auto is redelijk goed. De auto is allen zwaar verwaarloosd, met name de binnenzijde is één grote puinzooi. De bekleding is er grotendeels uit en allerlei knopjes ontbreken en delen van de bedrading hangen los.

 

Werkzaamheden op korte termijn:

  • Binnenzijde schoonmaken,
  • De choke werkt niet meer, is niet aangesloten,
  • de auto is in iedere stand van de handle (!) te starten,
  • remlichten werken niet,
  • oliedrukmeter werkt niet,
  • banden wisselen,
  • achterklep vervangen,
  • accu vervangen,
  • gasschakelaar op dasboard bevestigen,
  • remmen & onderzijde controleren.

 

Werkzaamheden langere termijn:

  • Diff vervangen
  • Bekleding vervangen, zowel stof als lederen stoelen,
  • Plaatwerk rondom vervangen, gekozen is voor vervangend plaatwerk in de kleur “Venetian Red”,
  • Motorkap en grille worden vervangen door Series I, voor deze auto weliswaar niet origineel, maar wel mooi
  • Wielen vervangen, waarschijnlijk de 14’ Mini lights die ik nog heb liggen

 

 

Binnenzijde "rommelig"
Binnenzijde "rommelig"

2009 WEEK 19

 

Begonnen met het compleet uitmesten van de auto. Verder wat kleine dingetjes verholpen. De binnenzijde heeft een fikse schoonmaak- en opknapbeurt nodig.

 

In de “loods” begonnen met het selecteren van een goed setje plaatwerk om naar de spuiter te brengen. Valt nog  niet mee, de keuze is gemaakt voor de series I grille met de bijbehorende “platte” motorkap. Natuurlijk mag straks de alu-sierlijst en het V8-logo op de kap niet ontbreken.

De spuiter (Straalbedrijf Twente – Almelo) heeft een staaltje van de kleur Venetian Red gemaakt, een zacht rode klassieke kleur. Lijkt me wel mooi staan met chroom- en RVS-delen

Na reinigen en poetsen : een mooi resultaat !
Na reinigen en poetsen : een mooi resultaat !

2009 WEEK 20

 

De auto is inmiddels van binnen “kaal”,  op de bestuurdersstoel na. Deze laten we zo lang mogelijk staan om de auto in en uit de werkplaats te rijden. Saillant detail; de rolgordels zijn er later (opnieuw) ingezet en zaten vast met een parker van zo’n 4 mm. Je moet er niet aan denken dat je en noodstop moet maken en op deze gordelbevestiging moet kunnen rekenen………..

Als vloerbekleding een nieuwe grijze stof uitgezocht met een soort foamrug aan de achterzijde. (JT Autobekleding – Almelo)  Deze bekleding komt aan de binnenzijde en moet een mooie combinatie vormen met het zwarte leer. Ook een begin gemaakt met het reinigen en invetten van de leren achterbekleding. Deze bekleding ziet er na het reinigen goed uit, geen beschadigingen!. Voor de voorzijde is het een ander verhaal, hier komen twee andere stoelen in die ik onlangs in Duitsland gekocht heb.

demontage

2009 WEEK 21

 

Begonnen met de demontage van een goed stel deuren, deze staan nu nog in de kleur Tabacco Leaf en zullen samen met de andere delen naar de spuiter gebracht worden. Verder zijn we begonnen met het demonteren van de voor- en achterbumper en de achterschermen. Deze achterschermen blijken zo goed/hard, dat we besloten hebben deze weer te gebruiken voor dit project.

Wel behoeft de bedrading aan de achterzijde en in de kofferbak de nodige aandacht, diverse soorten kroonsteentjes en niet originele/ foute kleuren kabels zijn hier gebruikt. Ook de bekabeling naar de stekkerdoos / trekhaak geeft hetzelfde beeld. Alleen nog 2 voorschermen selecteren en de boel kan naar de spuiter…..

verdere voorbereiding voor de spuiter....

2009 WEEK 22/23/24

  

2 goede voorschermen gevonden, “kaal”maken en de boel kan naar de spuiter…..

Intussen al afspraak gemaakt bij de spuiter, deze verwacht de auto week 26/27 klaar te kunnen hebben. Is op zichzelf wel gunstig, hebben we mooi de tijd om de nieuwe grijze bekleding te monteren in de body en de rest van de bekleding verder te poetsen en klaar te maken.

de spuiter..............

2009 WEEK 26/27

   

 

De complete boel ligt bij de spuiter ….. week 28 zijn de spullen klaar. Hier een overzicht van de delen voor de eerste keer in de kleur gespoten, toch wel een aparte rode kleur “VENETIAN RED”, neigt een beetje naar lichtrood-oranje. Afwachten hoe het lijkt als alles straks terug op de auto zit en alle chroom en rvs sierstrippen weer zijn gemonteerd……

Spuitwerk klaar .....!

2009 WEEK 29

   

 

Alle losse delen zijn volgens afspraak klaar..! Hierbij een overzicht van een aantal van de gespoten delen. Het “VENETIAN RED”, met de dikke laag blanke lak geeft een mooi geheel !!

2009 WEEK 40

   

 

Diverse losse delen zijn klaar..! Hierbij een foto van de voorzijde met een aantal van de nieuw gespoten delen. Het “VENETIAN RED” geeft een mooi geheel met de "torpedo-spiegels" !!

 

 

De "Witte" van stal..

De "Witte" ...........
De "Witte" ...........

 2009 WEEK 25/26

  

De auto staat bij de spuiter, een monster gezien van de nieuwe kleur Venetian Red, lijkt een beetje rood/bruin, op zich wel mooie klassieke kleur. Afwachten dus…… Ondertussen een begin gemaakt met het poetsen van de voor- en achterlichtunits. Planning voor de “rode” is om hem klaar hebben voor de ROCH BBQ op 6 september in Hooglanderveen.

Deze week ook besluit genomen om de “witte” van stal te halen. Deze 3500 automaat, RHD, LPG, staat al een aantal jaren stil in de Loods. De bedoeling is dat Gert hem voorlopig gaat gebruiken…

Rover P6 2000 TC / Logboek 2008-43

RR Classic... ideaal transportmiddel !
RR Classic... ideaal transportmiddel !

Week 43

 

We hebben de body opgehaald uit de loods in Enter. Een mooi transport met de RR Classic van Gert ervoor op de smalle binnenwegen van Enter naar Nijverdal. Natuurlijk geen centje pijn voor de 3500 V8.

Rover P6 2000 TC / Logboek 2008-43

De body .........
De body .........

Week 43

 

Eenmaal in Nijverdal, de body in de garage gereden en van de kar afgehesen. Mbv 4 verstelbare poten en assen in de kriksteunen staat de body mooi stevig.

.

.

.

.

.

.

 

Nu eerst maar eens stof verwijderen en e.e.a. opnieuw schoon maken, het “project” ligt inmiddels meer dan 12 jaar stil. Vervolgens gaan we inventariseren en plannen welke volgorde we gaan aanhouden voor de opbouw van de MEXICO BROWN P6 2000 TC. We hebben nog even de tijd, de streefdatum is : 19 april 2009 ……… dat moet lukken !

 

 

 To do:

ü       Achterlichten

ü       Rubbers achterschermen

ü       Bekleding kofferbak

ü       Tankdop & rubber

ü       Rubber raam achter

ü       Spanners achterraam

ü       Accubak

ü       Trekhaak voorbereiding & bekabeling

ROVER 216 GTI Cabrio

zo binnen gekregen / tijd voor een POETSBEURT !
zo binnen gekregen / tijd voor een POETSBEURT !
Deze 216i cabrio staat op dit moment, jan. 2008, bij de spuiter ...................

Otten Zwerver 1960

De gebroeders Otten komen in de jaren 50 met de Zwerver-caravan, speciaal ontworpen voor het lichte type auto. De vorm is niet alleen fraai, maar is eveneens zo gemaakt om luchtweerstand te verminderen. De caravan is geheel dubbelwandig en is gebouwd volgens het principe van de zelfdragende carrosserie. De indeling binnen is volgens een geheel nieuw ontwerp en heeft zeer veel ruimte ondanks de beperkte afmetingen. Binnen is alles van mooi hout en dat zorgt voor een warme sfeer. De ventilatie binnen is uitstekend geregeld door het grote hefdak. Er is een plastic jerry-can met een ingeschroefd chromen kraantje. Die hang je boven de spoelbak, en je hebt stromend water!

1) Ik heb de caravan een aantale geleden gekocht en hij hangt achter de P6. Qua gewicht geen enkel probleem, echter de vorige eigenaar heeft de dissel van de Zwerver aangepast, hierdoor hangt de Zwerver nu TE laag. AANPASSEN DUS.

2) Ene zijkant (deuszijde) is zeer matig, hier zal een nieuw stuk hout ingezet moeten worden en daarna opnieuw in de verf. WINTERKLUSJE.

Rover 10/25.............

Rover 10/25
Rover 10/25

ROVER 10/25

 

  • bouwjaar : 1928-1933
  • motor : 4 cilinder lijn
  • vermogen : 25 pk bij 3.600 tpm