www.classic-rover.nl

Rover P6 Estate

P6 Estate; plaatwerk deel 2

P6 Estate; plaatwerk deel 2

P6 Estate; plaatwerk deel 2

P6 Estate; plaatwerk deel 2

P6 Estate; plaatwerk deel 2

P6 Estate; plaatwerk deel 2

P6 Estate; plaatwerker part I

P6 Estate; plaatwerker part I

P6 Estate; plaatwerker part I

P6 Estate; plaatwerker part I

P6 Estate; plaatwerker part I

P6 Estate; plaatwerker part I

P6 Estate; voorbereidingen voor plaatwerker; "voorstralen"

P6 Estate; voorbereidingen voor plaatwerker; "voorstralen"

P6 Estate; voorbereidingen voor plaatwerker; "voorstralen"

P6 Estate; voorbereidingen voor plaatwerker; "voorstralen"

P6 Estate; voorbereidingen voor plaatwerker; "voorstralen"

P6 Estate; voorbereidingen voor plaatwerker; "voorstralen"

New arrival: Estate project

New arrival: Estate project

New arrival: Estate project

New arrival: Estate project

some work to do........

some work to do........

some work to do........

some work to do........

nog "even" geduld ...........................2018 !

nog "even" geduld ...........................2018 !

AAN DEZE PAGINA (AUTO) GAAN WE IN DE WINTERMAANDEN 2018/2019 WERKEN ....we houden je op de hoogte !!

Rover P6 3500S Estate..... aandrijflijn uitlijnen en aanpassen

Rover P6 3500S Estate..... aandrijflijn uitlijnen en aanpassen

We hebben deze "Belgische" P6 een tijdje bij ons gehad, met name om de aandrijflijn te controleren en aan te passen. De P6 had zware vibraties, maar dat is nu grotendeels verholpen. We hebben o.a. de ophanging van de SD1 5-bak (LT77) aangepast en de boel opnieuw in lijn gezet.....

Begin maart 2014 is de P6 terug gegaan naar België naar zijn verheugde eigenaar!

Februari 2013 : Belgische Estate even in Nederland !

Februari 2013 : Belgische Estate even in Nederland !

De "boys" wassen de ESTATE

Een 2e .................P6 3500 ESTATE……………!!

We hebben een nieuwe aanwinst !!

 

Een P6 3500 ESTATE……………!!

 

De auto is 13 september ’08 opgehaald uit Belgie en ziet er in eerste instantie gezond/hard uit. Met name het achterste "Estate-gedeelte" ziet er goed uit.

 

 

Binnenkort meer, maar hierbij alvast wat gegevens:

 

Rover P6 3500 Estate

Bouwjaar : 1971

Kleur : Corsica Blue

 

De auto is uiteraard een RHD-uitvoering, automaat en is verder voorzien van een trekhaak. Verder zijn er een berg onderdelen bij, waaronder een goed V8-blok en een series I motorkap en complete grille met badge.

 Na diverse zaken te hebben nagekeken (koelvloeistof & olie), hebben we getracht de 3500 V8 te starten. Diverse pogingen om de startmotor rond te krijgen liepen op niets uit. De handle van de automaat stond in de P-stand, zoals we dat bij de andere P6 gewend waren. Uiteindelijk bleek de handle in de N-stand te moeten staan, om de startmotor te kunnen activeren. Of dit normaal is vragen we ons af, maar dat zoeken we nog wel uit....

 

Na enkele omwentelingen sloeg de V8, na 5 jaar stilstaan (!!), aan. De motor loopt als een zonnetje en de bak lijkt goed in orde, maar dat testen we wel uitgebreider als we de weg op gaan !

 

We houden je op de hoogte ......... foto's via link:

 

https://picasaweb.google.nl/RoverhomeNL/RoverP6EstateCorsicaBlue#

 

 

 

 

 

EBAY : ROVER P6 Estate 1973 VERY RARE (nr. 2904223

EBAY : ROVER P6 Estate 1973 VERY RARE (nr. 2904223

ROVER P6 Estate 1973 VERY RARE (nr. 290422329291)

 

op dit moment 13/4/2010 te koop!!

"NADA look" 3500 Estate

Al Worsfold uit Nieuw-Zeeland heeft in Engeland een originele P6-2000 Estate (1966) gekocht met de bedoeling deze in de oorspronkelijke staat te restaureren. De auto en in het bijzonder de carrosserie bleek zo slecht dat hij een andere P6 (1971, witte 3500 V8) als basis heeft genomen en daarop de Estate-delen heeft overgezet. Ziehier het resultaat : een P6 Estate achterzijde en een P6 3500 “NADA look”  voorzijde. Al met al een knap staaltje werk!

PANELCRAFT

PANELCRAFT

According to P6 archivist John Windwood, Crayford's involvement in the project was limited to the interior of the car, and the company had no bearing on the external design of the estate conversion:

"These vehicles were designed and built by FLM Panelcraft. FLM converted the basic shells, and the interiors and cosmetics were then fitted by either Crayford, HR Owen or Hurst Park Motors. This explains the various internal and external differences between surviving examples. Crayford apparently began to badge their estates as Crayfords and implied that they built them. They were forced to stop when FLM threatened legal action."

The name of the P6 estate has been quoted in various sources as, "Estourer", "Estoura" and even "Estaura". According to a published work by James Taylor, this confusion seemed to be prevalent even in the weeks following its 1969 launch:

"By the end of the year, the prototype was ready and Autocar of December 21 carried an article, which described it as the Rover Estoura (the first sales catalogue, however, spelled the name as 'Estourer'). The exact derivation of this rather unattractive name is unclear, but a reasonable guess is that it came from combining the words 'estate' and 'tourer'."

However, according to P6 Estate owner Mark Gray, there are no real grounds for confusion:

"The cars were badged as ESTOURA in the early days and there was also a small bit on the badge which mentioned FLM PANELCRAFT. This was dropped from the back of the car sometime later around 1970/1. The original P6 Estate which was not given the go ahead by Rover, does actually date back to a 1966 car."

In comparison with the Triumph 2000 estate, the Rover Estoura was of quite limited practicality. What's more, the quality of the conversion also left a great deal to be desired. According to John Windwood:

"Due to the sloping roofline, the rear door is very low and very small; I am 6'2" tall, and the tailgate is open fully at about the level of my chest! Loadspace is also compromised for the same reason. And they were even more rot-prone than the standard P6 because the conversion was, quite frankly, a bit of a lash-up! The rear pod unit is basically held onto the base unit with pop rivets, and when the cars were cut for conversion, no paint or other rustproofing was applied to the bare edges. The rear pod was also fitted on top of the boot drain channels, effectively blocking them and redirecting the water to places it was never intended to go."

Despite these fundamental flaws, the survival rate today remains surprisingly high.

Practicle Classics

Practicle Classics

Dit is een foto die omstreeks 2001-2002 in een van de Practicle Classics bladen heeft gestaan. Ik ben nog (steeds) op zoek naar het betreffende nummer waar deze foto van mijn Estate (destijds nog ergens bij een garage in Engeland ter reparatie - automaat defect!) in staat !!

Inmiddels heb ik het PC-nummer verkregen via een attente lezer van deze site !

Rover P6 Estate foto's